DigitaleBarometer-header

Digi-Barometer - Hoe digitaal is jouw wegenbouwbedrijf?

08/07/2019 - Zeno Verschaeve

Negen toonaangevende partijen uit de Belgische ICT- en wegenbouwsector stellen vanaf vandaag een specifiek ontwikkelde benchmarktool ter beschikking van de Belgische wegenbouwers. Ze worden aangemoedigd deel te nemen aan de gratis benchmark via de nieuwe website www.Digi-Barometer.be. De focus ligt op “kritische bedrijfsprocessen” van wegenbouwers en we meten de digitalisatiegraad van elke deelnemer. Op 30 september 2019 wordt de Digi-Barometer afgerond en ontvangt elke deelnemer zijn benchmark. Het sectorale eindrapport over de digitalisering van de wegenbouw wordt op 24 oktober 2019 tijdens Digital Construction Brussels 2019 gepresenteerd.


Digitaliseren is een must
Zowel de wetgever als het (toekomstige) personeel van een bouwbedrijf vinden digitalisering en technologie op de werkplek steeds vanzelfsprekender. Handmatige input en dataverwerking worden meer en meer gezien als verouderd en als een belangrijke bron van (menselijke) fouten en tijdverlies. De Belgische wegenbouwbedrijven staan voor hetzelfde dilemma: “We beseffen dat we met de tijd moeten meegaan, maar hoe beginnen we daaraan? Hoe springen we zonder kleerscheuren op de digitale trein?”. Digitalisering is een investering in de toekomst.
 

Belgisch initiatief
Alle Belgische wegenbouwbedrijven kunnen de Digi-Barometer invullen. Door deel te nemen krijgen ze een objectief referentiepunt. Wat is hun stand van zaken? Hoe scoren ze binnen de sector en kunnen ze snel en eenvoudig concrete stappen zetten naar een digitale toekomst? De Digi-Barometer geeft inzicht en tips om actief mee aan de slag te gaan.
 

Eenvoudig & waardevol
Deelnemers vullen een korte vragenlijst in en ontdekken hoe digitaal hun bedrijf is en waar ze staan ten opzichte van de andere deelnemende bedrijven. Aansluitend krijgen ze tips om snel en eenvoudig concrete stappen te zetten naar een digitale toekomst. Thema’s zijn interne bedrijfsvoering & -organisatie, automatisering, BIM (Bouwinformatiemodel), machinesturing, digitale communicatie en toekomstige trends. De benchmark is ontwikkeld door toonaangevende partijen uit de Belgische ICT-wereld. Zij stellen hun kennis en ervaring via de benchmark gratis ter beschikking van alle deelnemers.
 

Partners
De campagne is een initiatief van Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Arkance Systems, Astena,  Belgische Federatie van Aannemers van Wegenwerken (BFAW), Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW), Digitalewerf.be, Mercedes-Benz, Proximus, Sitech, Suivo, Uptime Groep en wegenbouw.be.
 

Reacties